1
sie
Kompetencje społeczne są pojęciem, które robi oszałamiającą karierę w świecie biznesu. Choć cieszy się tak ogromnym zainteresowaniem, jednak z ich praktycznym stosowaniem i rozwijaniem bywa różnie. Dzieje się tak ponieważ często są mylone z wrodzoną charyzmą lub temperamentem, a więc czynnikami które są względnie stałymi cechami każdego człowieka. Tymczasem badacze są zgodni, że kompetencje społeczne to umiejętności, które kształtują się w ciągu życia człowieka poprzez zbieranie różnych doświadczeń w sposób naturalny, ale które można także świadomie w sobie rozwijać stosując zaplanowany trening. We właściwym podejściu do zagadnienia nie pomaga również „bałagan” pojęciowy, z którego wynika zamiennie stosowanie takich pojęć jak inteligencja emocjonalna, inteligencja społeczna i kompetencje społeczne. Z artykułu dowiecie się Państwo: Czym różnią się od siebie inteligencja społeczna i emocjonalna? Czym są i od czego zależą kompetencje społeczne oraz jaka jest ich rola w funkcjonowaniu zawodowym i poza pracą? Jakimi zweryfikowanymi naukowo narzędziami psychologicznymi można określić poziom kompetencji społecznych a dla chętnych – krótki QUIZ kompetencji społecznych. Artykuł opublikowany w miesięczniku Personel i Zarządzanie, 06/2019.
Zapraszam do lektury artykułu w sekcji PREMIUM.
Marek Gliwny